2021-11-26
O produktach Made in Poland czyli o systemowym wspieraniu polskiego eksportu
Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest elementem systemu wsparcia polskich firm za granicą, ważnym, ale nie jedynym. /…/ Z naszej perspektywy system działa, na co dowodem są setki podpisanych kontraktów rocznie oraz setki zachęconych inwestorów - mówił podczas Kongresu ESG Polska Moc Biznesu Łukasz Grabowski, Zastępca Dyrektora Centrum Eksportu PAIH w ramach debaty "Jak wspierać polski biznes, zwiększając jego konkurencyjność na rynkach międzynarodowych?”
Polska Agencja Inwestycji i Handlu jest instytucją doradczą, działającą we współpracy z Grupą Polskiego Funduszu Rozwoju pod kierownictwem Ministerstwa Rozwoju i Technologii. PAIH to pierwszy punkt kontaktu dla eksporterów i inwestorów. Misją Agencji jest zwiększenie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych do kraju oraz zasięgu i dynamiki umiędzynarodowienia polskich przedsiębiorstw.
Marka Made in Poland
Uczestnicy kongresu, analizując poziom umiędzynarodowienia polskich firm zastanawiali się, czy istnieje obecnie polski produkt rozpoznawany na świecie jako marka premium.
Łukasz Grabowski wskazał dominujące i najbardziej rozpoznawalne kategorie polskiego eksportu, są to m.in: kosmetyki, lekarstwa, a także sprzęt elektroniczny, na czele z dronami, sektor gier i software (usługi IT i ICT). Należy do nich dodać zaawansowane i wysoko przetworzone produkty maszynowe dla branży automotive, transportowej i wydobywczej. Zauważył, że jeszcze 30 lat temu Polska eksportowała głównie surowce i towary nieprzetworzone. Obecnie produktem, który zaistniał mocno w rodzimym eksporcie są np. baterie do samochodów elektrycznych. Polskę, na tle europejskich państw, wyróżnia wysoka jakość produkcji i usług, terminowość oraz wartość dodana w postaci znakomicie wykształconej kadry pracowniczej.
Polska w Dubaju, czyli EXPO 2020
Podczas śniadania prasowego Monika Dyląg-Sajór, Zastępczyni Komisarza Sekcji Polskiej z Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu opowiedziała o polskiej obecności na światowej wystawie EXPO, która odbywa się w Dubaju.
Każda wystawa światowa, odbywająca się co 5 lat, ma swój unikalny temat. Temat wystawy w Mediolanie w 2015 r dotyczył wyżywienia planety. Obecny temat brzmi "Łącząc umysły tworzymy przyszłość". Warto podkreślić, że kraje biedniejsze otrzymają równą możliwość zaprezentowania swojego dorobku przez zapewnienie im analogicznej przestrzeni, dotyczy to zwłaszcza krajów afrykańskich.
Monika Dyląg-Sajór przedstawiła też statystyki związane z obecnością Polski na Expo w Dubaju.
Hasło naszej obecnej ekspozycji to „Kreatywność inspirowana naturą". Do tej pory wystawę odwiedziło 1 milion widzów, z czego 150 tysięcy - polski pawilon. Polska zawsze była w top 10 najchętniej odwiedzanych pawilonów. Nasze pawilony charakteryzowały się zawsze atrakcyjną architekturą, często nawiązującą do aktualnej sytuacji gospodarczej i politycznej. W ostatnich latach polski pawilon miał fasadę przypominającą skrzynki od jabłek oraz elementy związane z folklorem.
Mamy niesamowity plac zabaw, przygotowany specjalnie z myślą o młodych ludziach z dziećmi. Ponadto mamy strefę warsztatową.
Kolejny czynnik, który nas wyróżnia, to fakt, że nasze pawilony zmieniają się w trakcie 6 miesięcy wystawy. Część ekspozycji wymieniana jest co tydzień. Dbamy również o wymiar artystyczny - przykładowo w październiku prezentowaliśmy 3 razy dziennie koncerty szopenowskie.
Zbliżają się kolejne dwa duże wydarzenia podczas EXPO, czyli Fora Gospodarcze: Polsko-Arabskie oraz Polsko-Afrykańskie. Wydarzenia są platformą biznesową, gdzie polscy przedsiębiorcy mogą zaprezentować swoją ofertę oraz przy wsparciu PAIH nawiązać relacje biznesowe. Wydarzenia cieszą się dużym zainteresowaniem zarówno polskich firm jaki biznesu zagranicznego. Już teraz na pierwsze z wydarzeń zarejestrowało się ok. 500 podmiotów. Aby jak najlepiej wykorzystać szanse, które stwarzają fora, PAIH prowadzi webinaria edukacyjne, które pomagają dobrze zrozumieć polskim przedsiębiorcom specyfikę rynków zagranicznych.
Promocja gospodarcza nie jest jedynym celem obecności Polski na wystawach światowych, takich jak Expo w Dubaju, ale również promocją Polski jako kraju i wsparciem polskich firm w ekspansji międzynarodowej, tak potrzebnej zwłaszcza w czasie pandemii. Zapewniamy wsparcie dla ponad 2500 polskich firm poprzez prezentacje, seminaria, miejsce spotkań podczas ponad 20 tygodni tematycznych – podsumowała Monika Dyląg-Sajór.
DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI!
PARTNER +: TOTALIZATOR SPORTOWY, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Powszechny Zakład Ubezpieczeń PARTNER: Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, PolRegio, Eko Pak, Fortum, Columbus, BSH Bosch und Siemens Hausgeräte, Regent Warsaw Hotel, Lasy Państwowe, Adamed, Microsoft, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, PKP InterCity, Medicover, Red Snake PARTNER ENERGETYCZNY Tauron PARTNER MOTORYZACYJNY: STELLANTIS HONOROWY PATRONAT: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Wicepremier, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Piotr Gliński PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Spotu, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki PATRONAT MARSZAŁÓW WOJEWÓDZTWA: Opolskiego, Mazowieckiego, Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Śląskiego, Łódzkiego, Małopolskiego, Wielkopolskiego, Dolnośląskiego, Podkarpackiego, Lubelskiego, Podlaskiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI: TOGETAIR, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej , Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Biuro Rzecznika MiŚP, Polskie Regiony, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Pracodawcy RP, Business Center Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Polski Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Instytut One, Instytut Biznesu, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Polski Komitet Olimpijki, Escola Varsovia, Łazienki Królewskie, Artomed.pl, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Urząd Regulacji Energetyki, Krakowskie Forum Organizacji Społecznych PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH: Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Warszawski, Społeczna Akademia Nauk, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Politechnika Śląska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: UN Global Compact GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio 24 PATRONI MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Agencja Informacyjna, Interia, Zielona Interia, Polska Press, Strefa Biznesu, Energetyka 24, Biznes Alert, Pod Prąd, Wysokie Napięcie, Teraz Środowisko, EcoEkonomia.pl, Super Biznes, PepeTV, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Polskie Radio Białystok, Radio Łódź, Polskie Radio Lublin, Smart Me, Wykop.pl, CSR.pl, magazyn As Biznesu