2021-11-29

BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego gościem na Kongresie ESG – Polska Moc Biznesu

W dniach 3-5 listopada 2021 roku w Warszawie eksperci ze strony biznesu, instytucji państwowych oraz organizacji pozarządowych omawiali zagadnienia zrównoważonego rozwoju.  ESG (Environmental, social and corporate governance) obecnie dla wielu firm jest misją, a niedługo będzie obowiązkiem jako element wpisany w strategiczne plany podmiotów działających na terenie Unii Europejskiej. W myśl projektu dyrektywy CSRD, od 2023 roku obowiązkiem raportowania ESG zostaną objęte zarówno spółki publiczne jak i prywatne, które zatrudniają powyżej 250 pracowników.


Firma BSH powstała w 1967 roku jako spółka joint venture firm Robert Bosch GmbH (Stuttgart) i Siemens AG (Monachium). Od 2015 roku BSH Home Appliances Group jest w 100 procentach własnością Grupy Bosch. 

W czasie ponad 50-letniej historii firma BSH rozwinęła się z niemieckiego eksportera w jednego z wiodących na świecie producentów sprzętu gospodarstwa domowego. Zatrudniając około 60 000 pracowników na całym świecie, osiągnęła w 2020 roku obrót w wysokości około 13,9 mld euro. Cały asortyment nowoczesnych urządzeń gospodarstwa domowego produkuje w 38 fabrykach na całym świecie. W Grupie BSH wydatki na badania i rozwój w 2020 r. pozostały na wysokim poziomie 5,1 proc. całkowitego obrotu - z naciskiem na technologie cyfrowe. Co szczególnie interesujące pod kątem zagadnień Kongresu, BSH prowadzi działalności biznesową nie pozostawiając po sobie śladu węglowego.

W Polsce Grupa BSH działa przez spółkę-córkę  BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o. Firma oferuje na polskim rynku AGD marek Bosch, Siemens i Gaggenau i posiada sześć fabryk. W trzech łódzkich zakładach produkowane są pralki, zmywarki i suszarki do ubrań, w dwóch wrocławskich piekarniki i lodówki, a w Głogowie Małopolskim niedaleko Rzeszowa małe AGD. BSH w Polsce to również centra usług wspólnych. Pracują one na potrzeby BSH na całym świecie w obszarach, takich jak: IT, księgowość, handel zagraniczny czy centralne zakupy.

Rozwój biznesu w Polsce w średniej i długiej perspektywie. Czego polska gospodarka potrzebuje, by efektywnie konkurować w nowych warunkach otoczenia?
W panelu pod takim właśnie tytułem uczestniczył Konrad Pokutycki, Prezes Zarządu BSH w Polsce. Odniósł się do badania Konfederacji “Lewiatan” wskazującego na to, że 67% przedsiębiorców uważa, że w ostatnich 6 miesiącach pogorszyły się warunki prowadzenia biznesu. Jak przyszłość wygląda w kontekście tej niepewności w biznesie AGD?

- Branża AGD jest bardzo mocną branżą w Polsce i nasz kraj wysunął się na pozycję lidera europejskiego, i powiększa dystans do innych krajów. Myślę, że to jest dobry trend, który w najbliższym czasie w Polsce się nie zatrzyma, bardzo pozytywny dla polskiej gospodarki. Jest to szansa dla wielu poddostawców, nie tylko wielkich koncernów, ale również naszych krajowych przedsiębiorstw w momencie redefinicji światowych łańcuchów dostaw, w szoku pandemicznym i post pandemicznym, aby wyjść poza Polskę, do innych krajów w Europie i na świecie. Na bazie silnej pozycji w Polsce mogą tworzyć firmę o zasięgu międzynarodowym.



Nakłady na R&D są kluczowe, by się rozwijać
Konrad Pokutycki przedstawił inwestycje w rozwój BSH wartości kilku miliardów złotych dokonane w ostatnich latach, i to nie tylko w zwiększanie mocy wytwórczych, ale również w szczególnie ważne dla rozwoju firmy zakres R&D.  Wydatki na badania i rozwój w 2020 r. pozostały na wysokim poziomie 5,1 procenta całkowitego obrotu - z naciskiem na technologie cyfrowe.
Prezes BSH wyszedł w swojej analizie poza branżę AGD, której pozycja jest w jego opinii niezagrożona. Jeśli chodzi o bieżącą sytuację i atmosferę niepewności, to wynika ona z tego, że cały czas jesteśmy w trakcie pandemii oraz wystąpił szok podażowy. Wiele przedsiębiorstw ma ogromne trudności z pozyskaniem materiałów do produkcji. Wiele branż ma długie przestoje np. branża motoryzacyjna.  Firmy zadają sobie pytanie, kiedy wyjdą z kryzysu. Tempo wychodzenia zależy przede wszystkim od branży. Można ocenić, że prawdziwe wychodzenie z kryzysu podażowego nastąpi w drugiej połowie 2022 roku. Szok podażowy wywołuje inflację. Inflacja z kolei budzi kolejne niepokoje związane z inwestowaniem i wydawaniem pieniędzy. W tej sytuacji wprowadzenie Polskiego Ładu niesie kolejny element niepewności. Wielu przedsiębiorców może wyrażać pewne obawy, że przepisy mogły zostać przygotowane dość szybko i skonsultowane w niewielkim zakresie z organizacjami pracodawców.

Prezes BSH w Polsce odniósł się także do kwestii pracowniczych i społecznych, związanych ściśle z rozwojem polskich przedsiębiorstw:

Polityka migracyjna jest kluczowa w budowaniu siły gospodarki. W Polsce pracuje 16,5 mln osób. Około 10% z nich to migranci. To ogromna skala. Mogę zaryzykować stwierdzenie, że w przemyśle AGD to jeszcze większy odsetek. Wiemy, że wystarczająca liczba rąk  do pracy to podstawowa kwestia, o którą pytają inwestorzy – podkreślił Konrad Pokutycki.

 

 

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI!

PARTNER +: TOTALIZATOR SPORTOWY, Polski Fundusz Rozwoju, Bank Gospodarstwa Krajowego, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Powszechny Zakład Ubezpieczeń  PARTNER: Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Agencja Inwestycji i Handlu, PolRegio,  Eko Pak, Fortum, Columbus, BSH Sprzęt Gospodarstwa Domowego Sp. z o.o., Regent Warsaw Hotel, Lasy Państwowe, Adamed, Microsoft, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, PKP InterCity, Medicover, Red Snake  PARTNER ENERGETYCZNY Tauron PARTNER MOTORYZACYJNY: STELLANTIS HONOROWY PATRONAT: Prezes Rady Ministrów Mateusz Morawiecki, Wicepremier, Minister Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Piotr Gliński PATRONATY MINISTERSTW: Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Klimatu i Środowiska, Ministerstwo Kultury Dziedzictwa Narodowego i Spotu, Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Zdrowia, Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Edukacji i Nauki PATRONAT MARSZAŁÓW WOJEWÓDZTWA: Opolskiego, Mazowieckiego, Świętokrzyskiego, Lubuskiego, Śląskiego, Łódzkiego, Małopolskiego, Wielkopolskiego, Dolnośląskiego, Podkarpackiego, Lubelskiego, Podlaskiego PATRONATY I PARTNERZY MERYTORYCZNI:  TOGETAIR, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej , Zakład Ubezpieczeń Społecznych,  Biuro Rzecznika MiŚP, Polskie Regiony, Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia, Pracodawcy RP, Business Center Club, Krajowa Izba Gospodarcza, Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach, Polski Instytutu Sztuki Filmowej, Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, Instytut One, Instytut Biznesu, Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych, Polski Komitet Olimpijki, Escola Varsovia, Łazienki Królewskie, Artomed.pl, Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy, Urząd Regulacji Energetyki, Krakowskie Forum Organizacji Społecznych PATRONATY UCZELNI WYŻSZYCH:  Szkoła Główna Handlowa, Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, Politechnika Rzeszowska, Uniwersytet Warszawski, Społeczna Akademia Nauk, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Politechnika Śląska, Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie, Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie PARTNER MIĘDZYNARODOWY: UN Global Compact GŁÓWNE PORTALE INTERNETOWE: Wirtualna Polska, money.pl GŁÓWNY PARTNER RADIOWY: Polskie Radio, Polskie Radio 24 PATRONI MEDIALNI: Polska Agencja Prasowa, Agencja Informacyjna, Interia, Zielona Interia, Polska Press, Strefa Biznesu, Energetyka 24, Biznes Alert, Pod Prąd, Wysokie Napięcie, Teraz Środowisko, EcoEkonomia.pl, Super Biznes, PepeTV, Audytorium 17, Radio dla Ciebie, Radio Poznań, Polskie Radio Białystok, Radio Łódź, Polskie Radio Lublin, Smart Me, Wykop.pl, CSR.pl, magazyn As Biznesu